tisdag 10 juni 2014

Somrig avslutningstårta

Idag hade stora sockerhjärtat sin avslutning. Hon ville fira detta genom att bjuda klasskamraterna och sina lärare på en överraskningstårta.
För att det skulle räcka till både elever, lärarna, syskon och föräldrar bestämde jag mig för att göra en dubbeltårta på höjden istället för två stycken normalhöga. Jag tycker att en hög tårta känns festligare än två normalhöga tårtor.
Tårtan består av två satser vaniljbottnar med jordgubbsmousse med jordgubbsbitar varvat med chokladmousse med chokladbitar och spacklad med vanilj-och english tofee smörkräm, blandningen gav smörkrämen en varm och mjuk kolasmak utan att vara för framträdande.
Dessutom blev tårtan trevligt hög ca 20 cm - precis som jag ville ha den.
Jag själv kunde tyvärr inte vara med på sockerhjärtats avslutning men jag fick höra efteråt att tårtan var väldigt uppskattad och god och att flera personer trodde jag jobbar som konditor :) .
Det var fint att få höra all trevlig kritik, det gör att man växer. :)