lördag 3 maj 2014

Att göra bebisar-min första tutorial

Idag har jag gjort ett par söta bebisar i socker.
En av dessa ska jag skicka till min syster som hon ska använda på en tårta hon senare ska ge bort.
Bebisarna är väldigt söta och användbara till många olika tillfällen.
Vill du köpa en färdig bebis av mig? Kontakta mig så ordnar jag det. 
Så här gör jag mina bebisar:

1.Knåda en bit sockerpasta mjukt med eventuellt lite petal base i handen. Petal base är en jättebra produkt som gör att sockerpastan inte klibbar fast på handen eller underlaget samt mjukar upp pastan.
Färga sedan pastan i en svag nyans av hudfärg, här har jag använt mig av färgen "chestnut" från
Squires Kitchen.


2. Forma en korv av sockerpastan ungefär lika stor och djup som bebisformen och pudra korven generöst med majsmjöl. Detta gör att sockerpastan inte fastnar i formen och det är lättare att få ut den färdiga bebisen där ur.


3. Här ser man bebisform och korven med sockerpasta.


4.Tryck in pastan ordentligt i bebisformen så den kommer in i alla skrymslen och vrån.


5. Skär försiktigt bort överflödig sockerpasta så du inte skadar bebisformen. Använd en matkniv eller som jag gjort här- en palettkniv.


6. Nu är det lagom med sockerpasta i bebisformen. Ställ in hela härligheten 10 minuter i frysen så sockerpastan stelnar till lite och det blir lättare att få ur bebisen ur formen.


7. En färdig liten bebis är "född". Nu får bebisen ligga och lufttorka ett dygn och sedan målas.


8. Färdigmålad sovande söt liten bebis i en blomma. :)